Princip for undervisningens organisering
Formål
Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.
Elevernes placering i klasser [Folkeskoleloven, § 25]
Dette punkt kommer i spil, hvis elevtallet stiger, så der oprettes mere end en klasse på hver årgang.
- Skolen tilstræber, at der på klassetrinnet dannes klasser med ligelig fordeling af eleverne i forhold til køn, bopæl i skoledistriktet og kendte udfordringer.
- Skolen tilstræber gennem samarbejde med de institutioner, der afleverer børn til skolen, at danne sig indtryk af børnene med henblik på den bedst mulige klassedannelse.
- Skolen tilstræber at orientere og høre skolebestyrelsen og forældrene så tidligt som muligt, hvis elevtallet, pædagogiske eller faglige forhold nødvendiggør nye klassedannelser.
Holddannelse [Folkeskoleloven, § 25a]
- Skolen tilstræber at bruge holddannelse på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.
- Skolen tilstræber at grundlaget for holdplaceringen er tydelig for den enkelte elev.
- Skolen tilstræber at evaluere holddannelsen løbende.
Elevernes undervisningstimetal
- Skolen tilstræber, at undervisningstiden ikke væsentligt overskrider minimumstimetallet. [Folkeskoleloven, § 14b]
Skemalægning
- Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag.
- Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.
- Skolen tilstræber, at skemaet og evt. skemaændringer er kendt af elever, forældre, skolens medarbejdere, ledelse og relevante samarbejdspartnere.
- Skolen tilstræber, at skoledagen planlægges, så der er mulighed for aktivitetsbaseret undervisning, ekskursioner og samarbejde med eksterne parter.
Vikardækning
- Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved vikardækning.
- Skolen tilstræber, at vikardækningen også foretages af en lærer, eleverne kender i forvejen.
- Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers længerevarende fravær.
Undervisningsdifferentiering
- Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.
Tema- og projektforløb
- Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb muliggør samarbejde på tværs af årgange og klassetrin.
- Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb fastlægges i skolens årsplan inden skoleårets begyndelse.
- Skolen tilstræber at inddrage forældre og andre med særlig viden om emnet i både planlægning og gennemførelse af tema- og projektforløb.
- Skolen informerer hjemmene om tema- og projektforløbenes formål, indhold og organisering og om eventuelle ændringer i elevernes mødetid.
- Skolen tilstræber, at der i organiseringen af tema- og projektforløb tages hensyn til elever, der har det svært med opbruddet i skolens faste struktur.
TOF (træning og faglig fordybelse) [Folkeskoleloven, §15, stk. 2]
- Skolen tilstræber at integrere lektiehjælp og faglig fordybelse i den understøttende undervisning.
- Skolen tilstræber, at lektiehjælp og faglig fordybelse støtter eleverne bedst muligt i at realisere deres individuelle læringsmål.
- Skolen tilstræber, at lektiehjælp og faglig fordybelse understøtter elevernes sociale kompetencer, tiltro til egne evner og motivation til at gå i skole.
Elevernes hjemmeaktiviteter
- Skolen forventer at hjemmene støtter børnenes læring også uden for skoletiden.
- Skolen tilstræber, at elevernes hjemmeaktiviteter er motiverende.
- Skolen tilstræber, at de fleste lektier i form af træning, repetition og fordybelse, kan nås i timerne til TOF og faglig fordybelse.
Motion og bevægelse [Folkeskoleloven, § 15, stk. 1]
- Skolen tilstræber, at motion og bevægelse inddrages hver dag i både den understøttende og fagopdelte undervisning.
- Skolen tilstræber, at motion og bevægelse i undervisningen er motiverende for eleverne.
Supplerende undervisning
- Skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning.
- Skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence til rådighed for at kunne udføre supplerende undervisning på skolen.
- Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende undervisning, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid.
Vedtaget på bestyrelsesmøde 2018.06.27