Kommunikationen mellem Landsbyordningen og forældre

Princip for kommunikationen mellem Landsbyordningen og forældre

Landsbyordningen og forældre har udarbejdet dette princip for kommunikationen mellem Landsbyordningen og forældre til inspiration for Landsbyordningens bestyrelse

Formål:

Kommunikationen mellem Landsbyordningen og hjem skal sikre, at Landsbyordningen og forældrene i samarbejde tager ansvar for at gøre det enkelte barn livsduelig og støtte dets faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.

Mål:

• Kommunikationen mellem Landsbyordning og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respektfuld.
  • Alle forældre og ansatte kender Landsbyordningens retningslinjer for, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.
  • Det er let for alle forældre at holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns trivsel og læring.
  • Alle forældre har øje for fælleskabets betydning når de kommunikerer.
  • Landsbyordningen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets trivsel og læring.

Landsbyordningens ansvar

At alle ansatte er bevidste om at de har et særligt ansvar for at dialogen forbliver åben, respektfuld og fortrolig.

Landsbyordningen sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.

• Landsbyordningen informerer så hurtigt som muligt et barns forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær.
  • Landsbyordningen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.
  • Landsbyordningen tilstræber at kommunikere tydeligt og rettidigt til forældrene.
  • Landsbyordningens ansatte svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene.

Forældrenes ansvar:

• Forældrene kontakter Landsbyordningens ansatte, hvis de har emner vedrørende deres barn, som de ønsker at drøfte.
  • Forældrene holder sig løbende orienteret om deres barns læring og trivsel via forældreintra og Min Uddannelse.
  • Forældre, der har spørgsmål omkring deres barns læring og trivsel, tager kontakt til de relevante medarbejdere.
  • Forældrene retter henvendelse til Landsbyordningens bestyrelse, hvis de oplever, at principper, værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler, som bestyrelsen har fastsat ikke efterleves.

De næste skridt:

1. Landsbyordningens ledelse formidler princippet til forældre, børn og medarbejdere.
  2. Landsbyordningens ledelse implementerer princippet efter drøftelse med bestyrelsen.
  3. Landsbyordningens bestyrelsen fører tilsyn med, hvordan Landsbyordningen efterlever princippet.

De formelle rammer:

Princippet ligger i forlængelse af såvel Landsbyordningens værdiregelsæt og Landsbyordningens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt folkeskoleloven.

Sidstnævnte angiver i § 2, stk. 3 at: ”Elever og forældre samarbejder med Landsbyordningen om at leve op til folkeskolens formål”.

Vedtaget på bestyrelsesmøde 2018.06.27